Sök:

Sökresultat:

336 Uppsatser om Ögats främre segment - Sida 1 av 23

Utgör GATS ett hot mot folkbiblioteket? En idé- och ideologianalys av den svenska debatten.

In 1995, the World Trade Organization WTO was established. Today WTO has nearly 150 member countries, accounting for over 97 percent of the world trade. WTO has a number of agreements and one of them is the General Agreement on Trade in Services GATS. GATS control the service sector, and the public library is a small part of this sector. The purpose of this study is to examine the Swedish debate about GATSs possibility to affect the public library.

Mer Àn bara nötter - Revitalisering av OLW:s nötmixer

SammanfattningOLW har under en lÀngre period velat utveckla sitt innovativa arbete inom kategorin snacksnöt-ter. De pÄbörjade ett arbete för att kunna matcha nya produkter bÀttre mot konsumtions- och köpbeteende. Denna studie hade som syfte att komma fram till tvÄ nya koncept inom kategorin snacksnötter och produktionslinjen nötmixer baserat pÄ insikter inom konsumtions- och köpbete-ende. MÄlet var att fÄ kategorin snacksnötter att vÀxa. Studien genomfördes genom analys av marknadsundersökningar, samt genom direktobservationer.

Mamma jag vill? En kandidatuppsats om hur företag kan nÄ det sekundÀra segmentet barn, för att pÄverka förÀldrarnas val av resor

Syftet med denna uppsats Àr att understryka barnens betydelse i familjens beslutsfattande, samt att erbjuda riktlinjer för hur företag kan nÄ detta sekundÀra segment. För att belysa detta resonemang har vi valt att studera resebranschen, en bransch dÀr barn inte kan verka sjÀlva. VÄr hypotes Àr att barn, i vissa familjer, deltar i den köpprocess som föregÄr valet av resemÄl. Vi har i huvudsak anvÀnt oss av litteraturstudier men Àven utfört en empirisk undersökning som grundar sig i intervjuer med barn, 3-10 Är gamla. Vi anser att barn pÄverkar sina förÀldrars konsumtion och de bör sÄledes vara en viktig mÄltavla för marknadsföring Àven för produkter, som inte Àr direkt Àmnade för dem.

Att attrahera en singel - en studie av ett ÄtrÄvÀrt segment

Att attrahera en singel Àr en studie dÀr bakomliggande faktorer till singlars beteende undersökts. Syftet Àr att dra slutsatser om beteendemÀssiga aspekter som livsmedelsföretag bör beakta vid utformandet av meddelanden för att kommunicera med segmentet. Fokus ligger pÄ segmentets personlighet och livsstil, samt hur det pÄverkar konsumtionen av livsmedel..

ALTERNATIVT POLYMERMATERIAL FÖR RÖRHÅLLARE

Det hĂ€r arbetet har utförts hos Atlas Copco AB i Örebro. Arbetet innebar att komma med nya idĂ©er till hur sĂ„ kallade segment kan utformas. Segment Ă€r en kropp av gummi som har urtag dĂ€r borrstĂ€nger kan lagras. Resultatet av arbetet blev att ett alternativt material i armerad PTFE kunde presenteras. Projektet startade med att upprĂ€tta en kravspecifikation för ett alternativt material för att dĂ€refter göra ett materialval utifrĂ„n kravspecifikationen.

Statlig eller privat vattenförsörjning? : En debattanalys

The purpose of this essay is to illustrate the debate of water politics and privatisation of water distribution. My method is debate analysis and qualitative idea analysis and for my essay I used three books that try to persuade the reader that his or her idea is the best for this water crisis. My main question is to illustrate the debate concerning water privatisations. I will also look at the arguments for or against privatisations and finally determine how the authors think the state should act towards this subject. The first book I used was Vandana Shivas ?Water Wars? that when published started an international discussion about the water privatisations.

Utgör nischbankerna ett hot mot storbankerna?

Avregleringen av finansmarknaden 1992 möjligtgjorde för andra finansiella aktörer Àn bankerna att etablerar sig pÄ den svenska marknaden. Stora banker gick samman med andra finansiella institut och bildade konglomerat, som inte sÀllan strÀcker sig över landets grÀnser. SmÄ banker inriktade mot specifika verksamheter ökade ocksÄ sina kundunderlag och har börjat ta marknadsandelar i sina segment frÄn storbankerna. Studien gÄr ut pÄ att se om det finns nÄgon tendens till att nischbankerna skulle vara pÄ vÀg att konkurrera ut storbankerna. I uppsatsen studerar jag utvecklingens bakomliggande drivkrafter.

Grundtonsstrategier vid tonlösa segment

Prosodimodeller som bl.a. kan anvÀndas i talsynteser grundar sig ofta pÄ analyser av tal som bestÄr av enbart tonande segment. Framför tonlös konsonant saknar vokalsegments grundtonskurvor möjlig fortsÀttning och blir dessutom kortare. Detta brukar dÄ justeras med hjÀlp av trunkering av grundtonskurvan. Tidigare studier har i korthet visat att skillnader, förutom trunkering, i vokalers grundtonskurva kan uppstÄ beroende pÄ om efterföljande segment Àr tonande eller tonlöst.

Kunddriven supportverksamhet

Social media constitutes an increasing part of organizations and businesses today, regardlessif its segment is B2B (Business to business) or B2C (Business to consumer). The use ofsocial media has been self-evident for many companies, especially throughout the B2C area.The study examined attitudes towards Web 2.0 and social media in the B2B-segment, andwhat advantages and disadvantages that might exist with the use of the implementation. Inorder to answer the research question a qualitative case study on the company IFS (Industrialand Financial Systems) was made..

Finns det ett bortglömt segment pÄ villamarknaden ?

Uppsatsen handlar om smÄhushÄllens bostadssituation, deras behov och önskemÄl om att fÄ bosÀtta sig i ett litet hus i stÀllet för i en lÀgenhet. Uppsatsen tar Àven upp varför inte byggföretagen och de kommunala bostadsbolagen tillgodoser smÄhushÄllens behov och önskemÄl. VÄrt huvudsyfte med denna uppsats har varit att besvara frÄgorna:* Finns det ett bortglömt segment pÄ villamarknaden * Hur Àr villamarknaden uppbyggd för att tillgodose behov och önskemÄl hos hushÄll bestÄende av en till tvÄ personer..

Kundrelationer inom banksektorn : Hur svenska storbanker verkar för att sÀkerstÀlla kontinuitet och lönsamhet inom studentsegmentet

The purpose of this study is to investigate how the major swedish banks look upon and promote student profitability as well as long-term relationships within the student segment from a CRM point of view. The study incorporates a qualitative course of action with an abductive research approach which has been carried out by conducting personal and telephone interviews with representatives from three out of the four major swedish banks Nordea, Swedbank and Handelsbanken. Our research finds that the banks appear to regard their relationships with students as long-term investments, but that they simultaneously seem to lack distinctive, clear and procreative strategies for securing these relationships. Furthermore, the development of profitability within the student segment is considered an informal process that does not necessarily need to be computed through the use of quantitative estimates. Also, educational variables does not influence the banks as they segment their customer base and the student-centred offerings within the banking industry is to be deemed as being standardized rather than differentiated..

Fattigdomens slöja: En studie i hur fattigdom pÄverkar konsumtion

The aim of this study is to map the consumption patterns of the poor. We also examine if loyalty can be created in this segment, and try to discover different types of poverty. This study is of great importance since the poor segment has been slightly overlooked in marketing research. Therefore we have also turned to other academic disciplines such as sociology, ethnography and consumer culture in order to analyze our empirical input. The study is abductive and we have in a qualitative and ethnographical manner conducted interviews in order to obtain information and reveal categories.

Vad motiverar resenÀrer? : -En prövning av Travel Career Pattern

Vad motiveras resenÀrer av? Att fÄ nya upplevelser och fly vardagen Àr tvÄ motivationskategorier som gör att individer konsumerar en resa. Uppsatsen behandlar resemotivation genom att pröva teorinTravel Career Pattern pÄ ett nytt segment, svenskar, och till stor del unga i Äldern 0-25, och studerande pÄ högskola eller universitet. Vi inventerar Travel Career Patterns resemotivationsfaktorer och studerar hur de motiverar resenÀrer. Undersökningen Àr utförd genom en enkÀt, och en analys sker av materialet för att fÄ en bild av vad som motiverar resenÀrerna.

Finanskrisens baksida : Fyra fallstudier om personaladministration under finanskrisen 2008

The purpose of this paper is to examine and analyze past development of mutual funds in large and small mutual fund companies and see if there are any differences between these two segments. Limitations on the number of funds have been made by choosing Nordic mutual fund companies that invest in emerging markets over an 11-year period. The study is made on 66 mutual funds managed by 13 mutual fund companies in which the segment of small fund companies includes seven fund companies with assets under management less than 100 billion SEK and the segment of large mutual fund companies includes six fund companies with assets under management more than 400 billion SEK. In the comparison of the segments the Sharpe ratio has been used to calculate the risk-adjusted return. The study shows small differences of the risk-adjusted return between the segments.

BibliotekstjÀnster som handelsvaror. En undersökning av nÄgra biblioteksorganisationers oro inför GATS

This paper addresses the need to review the modern presentation of textile archaeology in museums. It is time to look at textiles in archaeology with new eyes. The reality behind archaeological textilestudy is holistic, embracing many different aspects of society. The presentation of textiles has in my opinion become old-fashioned. I will show in my paper that Jonathan Adams? `seven constraintsÂŽ model, developed for research on ancient ships, can also be applied to textile research.

1 NĂ€sta sida ->